Skærbæk Kajakklubs hisorie

Skærbæk Kajakklub  blev stiftet i foråret 2000 på initiativ af Svend Erik Truelsen, Leo E. Jensen og og Karsten Kiehn.
Ved klubbens stiftelse var der 36 medlemmer.

I de første 10 år af klubbens liv, bestod kajakflåden overvejende af turkajakker og et par enkelte havkajakker.

Da  trenden med havkajakker begyndte at brede sig i både Danmark og resten af verden, kom den  også til Skærbæk.
I 2006 holdt klubben sit første arrangement med havkajakker - en intro aften med ekstern instruktør, hvor vi bl.a. lavede makkerredninger.
Den gang var det ikke så almindeligt at se hverken havkajakker eller makkerredninger på vandet i blæst og bølger. Så politiet rykkede ud, da de havde fået et par henvendelser fra folk, som havde observeret nogle kajakroere i problemer: hver gang de lige var kommet op i kajakkerne, røg de i vandet  igen.
Klubben fik i 2010 indkøbt 2-3 moderne havkajakker. Og en håndfuld af klubbens medlemmer var på en uges havkajakkursus i Mandal i Norge.
Siden er kajakflåden løbende blevet udvidet med havkajakker, så havkajakkerne i dag udgør ca. 2/3 af kajakflåden, mens resten fortsat er turkajakker, et par surfski kajakker samt en enkelt ældre kapkajak.

Sammen med havkajakkerne gjorde grønlænder pagajerne også deres indtog i klubben. Siden 2010 har pagajsnitning i Skærbæk Skoles sløjdlokale været en fast vinteraktivitet.
Og siden 2012 har kurser i rul (grønlændervendinger) ligeledes været en fast vinteraktivitet.

Klubbens formænd:
Svend Erik Truelsen 2000 - 2011
Søren Lovmand Hvid 2011 - 2016
Leo E. Jensen 2016 - 2020
Henrik Sperling 2020 - 2023
Leo E. Jensen 2023 -

I forbindelse med Skærbæk Kajakklubs stiftelse var det lykkedes Svend -Erik Truelsen at overtale Fredericia Kommune til at stille sommerhuset på Brandsøvej 33c - det nuværende Molands Hus - til rådighed som klubhus.

I  2014 havde Fredericia Kommune dog planer om at sælge alle de 4 huse, som kommunen ejer på en fælles matrikel på Børup Sande halvøen. Det ene af disse huse var Kajakklubbens klubhus, mens et andet af husene blev benyttet af byens skole, børnehave og dagplejere.

Dette skabte stor opstandelse i Skærbæk. Efter flere borgermøder og møder med kommunalpolitikere, endte det med, at  Fredericia Kommune i stedet  besluttede at beholde husene, og at bortforpagte de 3 af dem til Skærbæk Beboerforening.
Læs mere her: under afsnit om
 Børup Sande Fællesforening.